Min nagelterapeut, Bow på Karins Nagelhörna i Solna ”outdid herself” när jag var där nu innan helgen för att fixa nya naglar. Hon är så himla duktig och jag går alltid därifrån hur nöjd som helst! Jag tror att hon gillar att jag inte bara vill ha traditionella naglar. Jag vill ha något extra varje gång… Det blir roligare så, för oss båda två! 😉
Jag älskar glitter och denna gång blev det en litet gulligare variant än vanligt – fransk manikyr men med glitter och söta rosetter med stenar. Tack Bow! 🙂
Antingen så älskar eller hatar man MellandagsREA! Gillar man inte att gå i affärer och ogillar trängsel så är det ju självklart pest! Vill man ändå göra litet REA-fynd är nog nätet egentligen det mest bekväma sättet. Just nu kan man faktiskt hitta många av mina favoritmärken på REA, t ex så har jag klickat hem Odd Mollys Rock-a-fellow silk slip dress i vintage powder och Odd Molly white cotton light poplin smock till halva priset.
Personligen tycker jag att det är ett av julens nöjen att trängas i affärer på Annandagen, dvs den första dagen då möjligheten faktiskt finns att göra fynd, men sen blir jag bara trött… Det är så mycket skräp som hänger kvar i affärerna i veckor och efter Jul och Nyår vill jag inte köpa fler höst- eller vinterkläder. Då är det dags för vårkläder i härliga ljusa och pastelliga färger!
Igår var vi till Ingelsta, ett köpcentrum i närheten av Norrköping. Sötaste D hade fått massor av presentkort hos flera av de stora klädkedjorna, i julklapp och hon var precis lika sugen som jag att se vad som bjöds ut till REA. Finaste G var måttligt road men då jag inte gärna kör vår stora Volvo (jag tycker det är otäckt att köra en bil som jag är ovan vid, på småvägarna när det är så mycket snö och halt), så följde han ändå med oss. Han är en ”good sport” ♥!
Här köpte både D och jag mysdresser i velour från Cubus. Perfekt klädsel när man skruttar runt på Landet! Jag hittade min i beige på barnavdelningen för 150 kr delen. Största barnstorlek motsvarar ungefär small. De finns även i vuxenstorlekar men då får man betala litet mer. Mitt absolut bästa REA-fynd var dock denna ursnygga ”skinnjacka” i brunt med avtagbar fårskinnskrage från Lindex för bara 250 kr! 😆
Har du köpt några julklappar ännu? Börjat förbereda julmaten? Julstädat?
Plötsligt har det gått upp för mig att det bara är några få dagar kvar till Julafton! 😯 Vi har haft så fullt upp med köksrenoveringen här hemma och allt det nya med Landet att julen kommit litet i skym undan.
Nu när jag har finaste G som sambo, som älskar att laga mat, är det roligt att skapa egna traditioner. Så i år firar vi för första gången Jul hemma hos oss i Solna. 😀 M a o är det hög tid att sätta fart med julförberedelserna!
Så igår var vi iväg en tur för att köpa litet julklappar. Vi åkte till Täby Centrum och ännu hade då inte julruschen startat för det var inte alls mycket folk i affärerna. Vi rev av våra ärenden på nolltid.
G är oerhört effektiv i allt han gör och även shopping ska utföras på kortast möjliga tid. Här är vi dock inte riktigt överens… För mig är shopping något helt annat. För mig är det ett nöje! Jag går gärna runt i affärer i flera timmar och strosar runt bara för att kanske hitta något som jag tycker om. G vill helst ha en inköpslista förberedd som man prickar av allt efter som. Han blir nervös av att jag ofta (läs alltid) går ifrån listan och börjar titta på något helt annat. I synnerhet om jag t ex tittar på något som vi redan har köpt. DET är verkligen slöseri med tid! 🙄
Till hans försvar så finns det allt dagar som vi går på stan och handlar på mitt sätt också! Fast då måste det vara utan tidspress och med betydligt fler än en fikapaus… Ibland lyckas jag då, t o m få honom, att handla saker till sig själv som han inte alls tänkt sig från början men som han sedan blir oerhört nöjd med 😉
Illustrationerna är gjorda av Inslee Haynes, en modeillustratör som jag beundrar mycket.
Igår var jag och fixade mina naglar till Jul. Egentligen hade jag tänkt mig något i rött och silver men när min duktiga nagelterapeut testade så såg det mest ut som blödande fingertoppar (i synnerhet på litet håll)… 😯 Så istället bestämde jag mig för silverpudrade naglar med några få snöflingor. Resultatet blev riktigt fint och kommer även fungera till Nyår!
Självklart så krävs det inte att man går till en salong för att ha fina naglar. Att jag gör det beror på att jag efter decennier av nagelbitande har usla och fula naglar. Dessutom så är det enda sättet att få mig att sluta bita på mina fingrar… 🙄 Jag och finaste G har en överenskommelse – så länge jag inte biter på mina naglar/fingrar så är det OK att jag fixar mina på salong.
Mina BFF, vackraste K, gör däremot alltid sina naglar själv och de är hur fina som helst – alltid snyggt målade och välskötta!
Det finns enkla och smarta sätt att göra egna julmotiv. Så här gör du t ex en julgran på en eller fler av dina naglar:
Bra nagellack gör O.P.I och dessutom i regnbågens alla färger. Köp ett med glitter och naglarna känns genast litet festligare!
(Inspirationsbilderna här nedan har jag ”lånat” från Googles bildarkiv).
.
Det är vansinnigt vackert nu när snön ligger vit och fin på marken och på varenda liten kvist på träd och buskar!
Igår var jag dock inte lika nöjd när jag plumsade fram till jobbet på oplogade promenadvägar och med vassa snökorn blåsande rakt mot ansiktet. I början svor jag inombords men så mötte jag en grupp mindre barn, klädda som Michelingubbar i färgglada overaller som lyckliga drog på sina pulkor. Då började jag se det härliga och det vackra i det hela. Det är ju urmysigt med snö i december! För min del får den gärna ligga kvar in i januari men sedan är jag nöjd. Sen vill jag ha vår! 😆
Jag är larvigt förtjust i parkbänkar! Det började med filmen Notting Hill (som jag kan se hur många gånger som helst utan att tröttna!). Du vet den där parkbänken som står i den privata trädgården som Hugh Grant och Julia Roberts klättrar över en mur för att komma in i…! Och som de sedan även sitter på i slutscenen av filmen…! ♥
För mig blev den bänken en symbol för kärlek. Sedan jag träffade finaste G vet jag med vem jag vill dela parkbänk, för resten av livet, så nu fotograferar jag dem – hela tiden! 😯 Så pass ofta faktiskt, att jag snart har tillräckligt många fotografier för att skapa en egen sida med mina romantiserade parkbänkar i Mitt Galleri.
Är fortfarande så glad över mina fina vantar från Svensk! De är så varma och goa. Det var ett riktigt bra köp! 😉
Ligger snön kvar måste jag dock införskaffa ett par nya varma kängor. Mina gamla från Vagabond har jag nästan slitit ut under de senaste vargavintrarna och tårna säger ifrån.
Jag funderar på de här ”snyggingarna” från Wildflower. Jag vill ha dem i brunt men de finns även i svart och beigevitt. Bra pris också, ca 900 kr.
Har du börjat lyssna på julmusik ännu? Det är väl mysigt att det är dags för det igen?!
Jag vill tipsa om en riktigt vacker låt som passar utmärkt en dag som denna, December song (I dreamed of Christmas) med George Michael. Den har fått på tok för litet uppmärksamhet och spelas alldeles för sällan. Vissa artister tycker man om hela livet! George Michael har alltid varit en av mina favoriter!
Vissa dagar är det så mycket att göra på jobbet att jag inte hinner få någon egen tid på lunchen. Jag äter allt som oftast vid mitt skrivbord (hemgjord musli med Verum hälsoyoghurt) och brukar då ha litet tid att sitta och blogga en stund. Skriva klart det inlägg jag oftast påbörjat kvällen innan.
Idag har jag dock bara någon minut över, så du får istället hålla till godo med riktigt bra rabatter på märken som t ex Odd Molly, UGG Australia, Beck Söndergaard, Ilse Jacobsen, Swedish Hasbeens och Ester Eleonora. För att bara nämna några av dem. Alla hittar du i julgranen här nedan och hos Country Dreams!
Jag har länge gått och suktat efter ett par ljuvliga tumvantar från Svensk. Jag har verkligen försökt hitta några andra som jag ska tycka lika mycket om eftersom de är väl dyra (400 kr) men jag har verkligen fastnat för dem. Det är så mjuka och gosiga i alpacka men framför allt är det de knubbiga rosetterna i rosa sammet som fick mig på fall. 😳
Så igår, slog jag till och nu går jag runt med ett lyckligt leende och varma händer! 😀
Svensk är ett varumärke som blandar det klassiska stickningshantverket med en lekfull och trendig design. Svensk grundades 2006 av designern Diana Svensk. Plaggen stickas i Sverige eller Bolivia och garnerna är av ekologisk alpacka och ekologisk ull.
Jag har en vän på Facebook som verkar tycka ungefär lika bra om svensk vinter som jag gör. Hans inlägg är så deprimerande att de får omvänd effekt… De blir tragikomiska och får mig att le! 😆
”Stockholm today: late sunrise, grey, wet and depressing. In afternoon the grey wetness will turn in to total darkness and heavy rain and temperature dropping near zero!”
I morse när jag sömndrucken gick till jobbet, en promenad som tar ungefär en kvart, blev jag totalt genomblöt. Paraplyet som jag hade med mig är ett minne blott. Det vände sig ”ut-och-fram” (som min äldsta dotter brukade säga som liten) redan efter 10 meter… När jag kom fram var jag i alla fall klarvaken, så ingen ont som inte har något gott i sig! 😉
Jag utnämner här med 2012 mest användbara klädesplagg/sak – gummistövlarna!
Mina svarta från Replay är snart utslitna, med anledning av att de varit mina mest använda skor redan sedan i våras (!) så jag har börjat kika efter ett par nya. Tror det får bli ett par litet färggladare den här gången. Inga fler i deppigt svart. Fram för färg, så att man blir på bra humör när man nu måste gå i dem precis hela tiden! 🙄
Hunter har en hel regnbåge av färger att välja mellan men mina personliga favoriter är dessa med snörning, i ljusrosa från Ilse Jacobsen.
Illustrationen på kvinnan är som vanligt gjord av Inslee Haynes, en modeillustratör som jag beundrar mycket.
H&M släpper i dagarna en kollektion i samarbete med Maison Martin Margiela! Det här är ett ”smygkik” på kollektionen redan innan den släpps till försäljning. Kollektionen som består av plagg och accessoarer för både dam och herr kommer att säljas på hm.com och i utvalda butiker från och med 15/11… Jag tror inte att jag ingår i deras målgrupp (vilka som nu gör det…?) för jag hittar inte ett enda klädesplagg som jag skulle vilja sätta på mig! 🙄 Gör du?
Varenda kväll den senaste veckan har jag gjort armband på löpande band. Jag har kommit in i något sorts flow och kan inte sluta… Finaste G har i sin tur snöat in på Alex Schulmans Show och har nog snart sett varenda avsnitt som han någonsin gjort, på vackraste N’s iPad som hon lämnade här hemma när hon stack iväg på sin Asienresa. Så jag lyssnar på Alex och alla hans gäster i bakgrunden medan jag sitter och knyter makramé med vackra band eller läderremmar med antingen strass eller silverpärlor.
Jag har nu gjort så pass många att jag inser att jag ju knappast kan bära dem alla… 🙄 så om du fastnar för något av dem, så hör av dig! Just dessa är till salu! Du ser dem mer i detalj och ett och ett under fliken Made by BautaWitch.
Sidenband med strass i enkel rad tar jag 250 kr för. Sidenband med dubbla strassrader, 300 kr och läderband med silverpärlor 300 kr. De levereras i en liten fin påse, bara att slå in och lägga under granen till dottern, bästa väninnan, flickvännen eller frun. Jag har dessutom band och pärlor till många fler, så jag kan göra ett i precis den färg och material som du önskar!
Tänk så skönt att redan ha julklappen klar! 😉 Beställa gör du via mail här!eller så kontaktar du mig via kommentarsfältet här nedan.
PS. De med dubbla rader strass är reglerbara storleksmässigt men övriga är gjorda för en ganska smal handled. Blir du särskilt förtjust i ett som inte går att reglera kan jag dock göra ett i just den storlek som du önskar!
Du hittar alla mina mönster under DIY! De är gratis MEN all kopiering (foton som text) är förbjuden! När du virkar efter dem och publicerar egna bilder, tagga med #bautawitch som ett litet tack för att du haft glädje av mitt arbete. Enjoy! 💕
My blog is in Swedish – change to another language here!